tiistai 12. huhtikuuta 2011

Meikkien tilaaminen

Tilaan usein itse meikkejä netistä suoramyyntifirmoilta tai postimyynnistä, joten ajattelin ottaa sen puheeksi. Meikkien tilaaminen niitä näkemättä ei nimittäin ole niin yksinkertaista kuin aluksi kuvittelisi, vaan on pidettävä muutama asia mielessä. Omat kokemukseni ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Tilaamiseen liittyy aina omat riskinsä, mutta kun nämä riskit tiedostaa ja osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asiohin tilattavissa tuotteissa, on postimyynti ihan varteen otettava ostosväylä.

      Ensinnäkin kannattaa muistaa, että kuvat “valehtelevat”. Eivät myyjät varsinaisesti pyri vetämään kuluttajia nenästä, mutta heidän ensisijainen tarkoituksensa on vain saada tuotteet myytyä, eikä niinkään antaa realistista kuvaa tuotteista. Mainoskuvissa, jollaisia katalogien esittelykuvatkin ovat, ehostetaan aina parhaita puolia keinotekoisesti ja häivytetään epäsuotuisia piirteitä. Kuvia kannattaa pitää vain suuntaa-antavina ja todelliset tiedot on yleensä kirjoitettu tuotekuvaukseen.

      Ensimmäisenä kannattaa kääntää katse tuotteen todelliseen kokoon. Joskus purkit ja purnukat saadaan kuvissa näyttämään todellista suuremmilta venyttämällä ne koko sivun tai kuvaruudun suuruisiksi tai asettamalla samaan kuvaan joku muu tekijä väärissä mittasuhteissa. Välttyäksesi pettymykseltä ostamalla minikokoisen tuotteen ajatellen sen olevan isompi käännä aina katse kirjoitettuihin faktoihin tuoteselostuksessa. Jos sinun on vaikeaa hahmottaa, mitä eroa on 10ml, 30ml ja 50ml, kaivele jo omistamiasi tuotteita ja katso niiden kokoja. Näin saat paremman käsityksen siitä, missä mittasuhteissa normaalinkokoiset tuotteet ovat. Joskus voit tulla tilanneeksi kosmetiikkalaukkuja tai muita senteissä mitattavia tuotteita, jolloin mittanauhan tai viivottimen ottaminen esiin olisi hyvä idea, jotta saat realistisen käsityksen siitä, minkä kokoinen tuote todella on.


Toiseksi värit ovat kuvissa aina ehostettuja. Oli kyse sitten tuotteen pakkauksen väristä tai itse tuotteen väristä, väriä on yleensä aina korostettu keinotekoisesti mainoskuvia varten. Joskus värejä ehostetaan, jotta saadaan ne näyttämään paremmalta valokuvissa, kuin ne tavallisesti näyttäisivät, joskus on halvempaa vain jäljitellä tuotteen oikeaa väriä teknologialla kuin ottaa todellisesti kuva jokaisesta tuotteesta erikseen kaikissa sävyissä. Koska värit eivät ole kuvissa aitoja, voivat tuotteet olla todellisuudessa aivan eri värisiä. Erityisesti tällaista sattuu huulipunia, kynsilakkoja, luomivärejä ja meikkivoiteita ostaessa. Eli se, mitä mainostajat tekevät on, että he ottavat yhden kuvan huulista tai kynnestä ja sen jälkeen tietokoneella värittävät sitä samaa kuvaa eri sävyihin, jotka mukamas mainostavat todellista tuotteen väriä, vaikkeivät värit vastaisi todellisuutta ollenkaan. Havainnollistavat meikkilookitkin on usein tietokoneella tehtyjä. Jopa nimet voivat olla harhaanjohtavia. 

      Väriin liittyen tuotteen pigmenttisyys on myös yksi asia, jossa kuluttajia usein johdetaan harhaan. Esimerkiksi joistakin luomiväreistä voi saada mainoksista aivan liian hyvän käsityksen. Voi olla, ettei tuotteissa juuri ole pigmenttisyyttä ollenkaan, tuotteet eivät tartu ihoon tai puuterit näyttävät jauholta iholla. Tuotteita voi ostaa sokkona ja ottaa riskin värien suhteen. Kyllähän todellinenkin väri voi olla käytössä kaunis, vaikkei se katalogin kuvaa vastaisikaan. Useimmiten kannattaa kuitenkin selailla vaikkapa Internetistä itsenäisten kuluttajien näpsimiä kuvia tuotteista todellisuudessa.

      Lisäksi on monia muita seikkoja, jotka eivät tule mainoksissa esiin. Tällaisia tekijöitä voivat olla vaikkapa hajut ja maut. Joskus meikeissä voi olla ilkeitä teollisia sivumakuja tai -hajuja, jotka eivät tietenkään näy kuvassa. Ripsivärit voivat paakkuuntua, meikinpohjustusvoide aiheuttaa finnejä, saippua kuivattaa ihoa, eikä hienolta teknologiselta innovaatiolta kuulostava tuote täytäkään lupauksia. Mainostajat haluavat tietenkin saada tuotteensa kuulostamaan mahdollisimman hyviltä eivätkä kerro mahdollisia puutteita, jos he nyt edes tietävät niistä. Tästäkin syystä kannattaa aina selailla hieman toisten kuluttajien kokemuksia ostoslistalla olevista tuotteista.

      Täytyy tietenkin pitää mielessä, että se, mikä ei toimi jollekin, voi kuitenkin toimia toiselle, joten tuotearvosteluista kannattaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joille on itselle väliä. Kun tietää mahdollisimman paljon tuotteesta ennen ostoa, välttyy monelta harmilta ja pettymykseltä. Useilla postimyyntiyrityksillä on kuitenkin käytössä palautusoikeuskäytäntö, jossa tietyssä ajassa palautetuista tuotteista saa rahat takaisin. Tämäkin kannattaa selvittää ennen tilauksen tekemistä.

2 kommenttia:

  1. Joskus on käynyt just niin, että esim. huulipuna on ollut jotain aivan muun väristä kuin piti, eikä näytä huulilla niin vahvalta kuin kuvassa luvataan.

    VastaaPoista
  2. Mulle on käynyt myös toisinpäin. Siis, että huulipunan sanotaan olevan nude ja sitten se onkin kirkkaan punainen. Saatan jopa kirjoittaa siitä seuraavaksi... :P

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...