Sivut

maanantai 14. lokakuuta 2019

Ensikokemusten jälkeen ajatuksia MAC:istä

Ostin siis lyhyellä ajalla MAC:iltä kaksi varjostuspuuteria, yhden korostusvärin ja poskipunan. Yleisesti olen varsin tykästynyt näihin ensimmäisiin MAC kokemuksiini. Näin kauan piti meikkiä käyttää ennen kuin päädyin kokeilemaan MAC:iä... Itse asiassa ensimmäiset Urban Decay ostokseni innoittivat minut kokeilemaan muitakin "klassikkomerkkejä". 
Aiemmin ajattelin, että ne ovat yksinkertaisesti liian kalliita enkä tarvitse tällaisia. Näin monen vuoden kokemuksen jälkeen voin sanoa, että kyllä halvemmallakin pärjää, mutta siitä huolimatta, että halvemien merkkien laatu on joiltain osin parantunut viime vuosina huomattavasti, todella hyviä tuotteita on silti vaikeaa löytää. Erityisesti aurinkopuutereissa ja korostusväreissä olen ikävä kyllä joutunut taipumaan kalliimpien merkkien puoleen, sillä mikään halvempi merkki ei tule lähellekään - siitä lisää vielä myöhemmin!

Mutta mitä MAC tuotemerkkiin tulee, olen huomannut, että sen suosio on laskenut sitä mukaan, mitä laajemmalle se on levinnyt Suomen niemimaalla. Kun aloitin bloggaamisen MAC-tuotteitahan ei saanut kuin Helsingin Stockmannilta. Muistan seisseeni niin monta kertaa siellä Stokkan MAC-osastolla ja miettineeni, että oliskohan joku tuote vähien rahojeni arvoinen ja päädyin aina lopulta kävelemään pois, koska en ollut täysin varma. Silloin (ennen vanhaan) kaikki YouTube meikkivideot olivat täynnä MAC hehkutusta, kaikilla jotka harrastivat meikkiä yhtään tuolla rapakon takana, oli MAC tuotteita ja ne olivat heidän puheidensa perusteella parasta ikinä. Nykyään, kun katselen meikkivideoita, kukaan ei mainiste ikinä mitään MAC tuotteita. 
Pitkään etsittyäni en saanut ihan suoraa vastausta sille, miksi MAC on jäänyt sivuosaan meikkimarkkinoilla. Syy ei voi olla se, että se on nykyään niin laajasti maailmalle levinnyt, että kuka vain voi ostaa sen tuotteita. Löysin netistä sellaisia teorioita, että MAC on yksinkertaisesti jäänyt muiden halvempien tuotteiden jalkoihin, kun halvemmat merkit ovat nostaneet tasoaan. Toinen teoria voi olla valmiiden palettien suosio tällä hetkellä. MAC:illä on vain muutama valmis paletti omassa valikoimassaan ja muuten olisi tarkoitus, että asiakas itse saa koota oman palettinsa valitsemistaan tuotteista - ja nykyajan kiireissä ja uusavuttomassa yhteiskunnassa kokoelmien valitseminen voi olla liikaa vaadittu.
Kolmas teoria on, että MAC ei onnistunut pariutumaan tarpeeksi suosittujen julkkisten kanssa yhteen samalla tavalla kuin esim. Morphe on tehnyt. Eikä MAC ole jakanut tarpeeksi ilmaista mainostettavaa materiaalia vloggaajille ja bloggaajille, jolloin suuri yleisö on jäänyt tuotetiedoista ulkopuolelle.
Ja viimenen teoria on, että MAC:in päätös myydä tuotteita Kiinassa, johti siihen, että vaikka merkki itse ei testaa tuotteitaan eläimillä, joku muu osapuoli joutuu testaamaan tuotteet eläimillä, ennen kuin ne voi myydä Kiinassa. Kiinassa on sellainen laki, että kosmetiikkatuotteita saa myydä vain, jos ne on ensin testattu eläimillä, jotta ne on todettu tarpeeksi turvallisiksi. Siitä huolimatta, että MAC:in tuotteet eivät ole yhtiön itsensä puolesta testattu eläimillä missään eikä kenenkään toimesta testattu eläimillä Kiinan ulkopuolella, ihmiset ovat leimanneet MAC:in eläintenkiduttajamerkiksi.
Oli MAC:in suosion hiipumisen syy mikä tahansa, sen huomaa ihan pelkästään kirjoittamalla Googlen hakukoneeseen MAC cosmetics. Kaikki ensimmäiset hakutulokset ovat entisten MAC-myyjien huonoja kokemuksia - ja niitä näyttää olevan paljon - sivu tolkulla... Näyttää siltä, että MAC ei ihan heti pysty kääntämään tämän kelkan suuntaa, mutta jäämme seuraamaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...